Ford Focus ST Forum banner

Foutcode P0480 - Regelkring ventilator 1

8 reading
87K views 16 replies 9 participants last post by  GLW  
#1 · (Edited)
Mijn airconditioning uit 2013 is er mee gestopt. Vooral bij stationair draaien. Koelvloeistoftemperaturen gaan soms boven de 210+ met de airconditioning aan. De motor begint te oververhitten totdat ik de airconditioning uitzet. Als ik sneller ga rijden, begint hij af te koelen. Ik kan de airconditioningcompressor horen inschakelen nadat ik vanuit stationair draaien ga rijden.

Ik heb foutcodes gecontroleerd op mijn Cobb AP en ik krijg foutcode P0480 - Fan 1 control circuit.

Ik heb hier maar 1 of 2 andere threads gezien en er werden geen oplossingen of antwoorden voor mij uitgelegd.

Heeft iemand anders deze code ervaren en zo ja, wat veroorzaakte het/hoe heeft u het opgelost?

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn koelvloeistofventilatoren/radiator?

Hoe kan ik dit verder diagnosticeren om de oorzaak van het probleem te achterhalen?

Bedankt voor je hulp! Het is vervelend om geen goede airconditioning te hebben in Zuidwest-Florida

UPDATE/FIX: Het bleek de Fan Control Module te zijn. Ik heb dit opgelost door eerst de zekeringen, het fanrelais en de mega-zekeringen te testen. Die waren allemaal in orde. Ik bevestigde ook dat de ventilator zelf op bepaalde momenten zou draaien, dus dit vertelde me dat het niet de eigenlijke ventilatormotor was. Het laatste dat overbleef was de module, dus ik kocht een gebruikte van eBay, verving hem en nu gaat de ventilator aan wanneer het zou moeten! Bekijk de laatste reactie voor foto's.

• Like
Reactions: Mvuleni
#2 ·
Mijn airconditioning uit 2013 is ermee gestopt. Vooral bij stationair draaien. Koelvloeistoftemperaturen gaan soms boven de 210+ met de airconditioning aan. De motor begint te oververhitten totdat ik de airconditioning uitzet. Als ik sneller ga rijden, begint hij af te koelen. Ik kan de aircocompressor horen inschakelen nadat ik vanuit stationair draaien ga rijden.

Ik heb foutcodes gecontroleerd op mijn Cobb AP en ik krijg foutcode P0480 - Fan 1 control circuit.

Ik heb hier maar 1 of 2 andere threads gezien en het legde geen oplossingen of antwoorden voor me uit.

Is er nog iemand anders die deze code heeft ervaren en zo ja, wat veroorzaakte het/hoe heb je het opgelost?

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn koelvloeistofventilatoren/radiator?

Hoe kan ik dit verder diagnosticeren om de oorzaak van het probleem te achterhalen?

Bedankt voor je hulp! Het is vervelend om geen goede airconditioning te hebben in Zuidwest-Florida
Klinkt alsof de ventilatormotor, de ventilatormotorcontroller of het ventilatorrelais defect is. Begin met het controleren van zekering #32 in de accubak.

#3 ·
Klinkt alsof de ventilatormotor, de ventilatormotorcontroller of het ventilatorrelais defect is. Begin met het controleren van zekering #32 in de batterij-aansluitdoos.
Dus zekeringen en relais lijken in orde te zijn. Ik vond een draad op Reddit over iemand die dezelfde problemen had en de hele ventilatormotor en -assemblage verving. Je kunt de ventilatorbesturingsmodule niet zomaar vervangen, omdat deze zogenaamd vastzit in de ventilator zelf.

Dit is het OEM-onderdeelnummer #CV6Z-8C607-P - Ventilatorassemblage - Ford (CV6Z-8C607-P) | TascaParts.com

Ik denk dat ik gewoon een gokje ga wagen en dit ga kopen om te zien of het het probleem oplost. Duimen.

Ik zal over een week of twee een update plaatsen om iedereen te laten weten of het het probleem oplost.

• Like
Reactions: StanE
#4 ·
Oh ****. Ik had net hetzelfde probleem! Uiteindelijk moest ik zekering #8 vervangen. De handleiding heeft het niet over mega zekeringen, je kunt er alleen informatie over vinden in werkplaatshandboeken.

Qua diagnose, de ventilator zou aan moeten gaan bij stationair draaien met de airco aan. Dus wat ik deed was de ventilatorrelais overbruggen om direct stroom naar de ventilator te sturen om mezelf er tenminste van te overtuigen dat de ventilator zelf werkt. Toen controleerde ik de mega zekering #8 op continuïteit en die was kapot. Vervangen en alles werkt. Kostte ongeveer 9 dollar bij de dealer.

Hier geel omcirkeld:

381879

Mega zekeringen bevinden zich hier voor de accu
381880

381881

#7 ·
Oh ****. Ik had net hetzelfde probleem! Uiteindelijk moest ik de mega zekering #8 vervangen. De handleiding heeft het niet over mega zekeringen, je kunt er alleen informatie over vinden in werkplaatshandboeken.

Qua diagnose, de ventilator zou aan moeten gaan bij stationair draaien met de airco aan. Dus wat ik deed was de ventilatorrelais omzeilen om stroom rechtstreeks naar de ventilator te sturen om mezelf er tenminste van te overtuigen dat de ventilator zelf werkt. Toen controleerde ik de mega zekering #8 op continuïteit en die was defect. Vervangen en alles werkt. Kostte ongeveer 9 dollar van de dealer.

Hier geel omcirkeld:

View attachment 381879

Mega zekeringen bevinden zich hier voor de accu
View attachment 381880

View attachment 381881
Oh ****, daar had ik niet eens aan gedacht om dat te proberen, bedankt! Ik heb geen forscan; denk je dat Auto Zone dat zou hebben om het voor me te kunnen testen? Zo niet, dan koop ik misschien gewoon die mega zekering, want die is zo goedkoop. Beter dan de $180 voor het hele systeem

#9 ·
Als je een multimeter hebt, kun je gewoon de continuïteit van de mega-zekering controleren om te zien of deze goed is of niet.

De waarschuwing die ik je wil geven is om de batterij volledig los te koppelen. Verwijder de aarde van de veerpootbrug en verwijder vervolgens de pluskabel van de batterij. Er is een enorm blootliggend metalen oppervlak wanneer je het mega-zekeringpaneel opent en veel mogelijkheden om geëlektrocuteerd te worden.

#10 ·
Update! Het bleek de ventilatorbesturingsmodule te zijn. Ik heb een gebruikte gekocht van een Focus uit 2016 op eBay met hetzelfde onderdeelnummer. Het vervangen was een fluitje van een cent, ik hoefde alleen maar de batterij los te koppelen, de luchtfilterbox te verwijderen en dan heb je genoeg ruimte om de module van de ventilator te verwijderen. Auto aangezet en de ventilator startte meteen!
382205

382206

#11 ·
Update! Het bleek de ventilator control module te zijn. Ik heb een gebruikte gekocht van een 2016 focus op eBay met hetzelfde onderdeelnummer. Het vervangen was een fluitje van een cent, ik hoefde alleen maar de batterij los te koppelen, de luchtfilterbox te verwijderen en dan heb je genoeg ruimte om de module van de ventilator te verwijderen. Auto aangezet en de ventilator startte meteen! View attachment 382205
View attachment 382206
Maakt me een beetje verdrietig - Bosch is mijn voormalige werkgever! LOL. Omdat er staat "Made in France" komt die controller waarschijnlijk van hun fabriek in Mondeville.

#12 ·
Mijn airconditioning van 2013 is ermee gestopt. Vooral bij stationair draaien. De koelvloeistoftemperaturen gaan soms boven de 210+ met de airconditioning aan. De motor begint te oververhitten totdat ik de airconditioning uitzet. Als ik sneller ga rijden, begint hij af te koelen. Ik kan de airconditioningcompressor horen inschakelen nadat ik vanuit stationair draaien begin te bewegen.

Ik heb hier maar 1 of 2 andere threads gezien en het legde geen oplossingen of antwoorden voor me uit.

Is er nog iemand anders die deze code heeft ervaren en zo ja, wat veroorzaakte het/hoe heb je het opgelost?

Ik vermoed dat er iets mis is met mijn koelventilatoren/radiator?

Hoe kan ik dit verder diagnosticeren om tot de kern van het probleem te komen?

UPDATE/FIX: Het bleek de Fan Control Module te zijn. Ik heb dit opgelost door eerst de zekeringen, het fanrelais en de mega-zekeringen te testen. Die waren allemaal in orde. Ik bevestigde ook dat de ventilator zelf op bepaalde momenten zou draaien, dus dit vertelde me dat het niet de daadwerkelijke ventilatormotor was. Het laatste wat overbleef was de module, dus ik kocht een gebruikte van eBay, verving hem en nu gaat de ventilator aan wanneer het hoort! Bekijk de laatste opmerking voor foto's.
Hoi, heb je met het onderdeelnummer op eBay gezocht om die specifieke control module te krijgen? Ik heb hetzelfde probleem op mijn Ford focus st 250, ik ben geïnformeerd dat ik de ventilator met de control module moet kopen omdat ze samen komen.

#14 · (Edited)
Ik pakte de Gates FCM125 Engine Cooling Fan Module nadat ik urenlang naar de OEM had gezocht.

OEM: Bosch 1137328684 zoals hierboven vermeld. Ik zou naar een sloop kunnen rennen en bidden dat ik een goede vervanging krijg, maar ik heb niet genoten van mijn laatste ervaring op de sloop.

Deze Gates is de vervanging O'Reilly heeft ze op voorraad.

Maar ik vond het hier voor een veel betere prijs: StockWiseAuto
$123,82 + $13,49 verzendkosten + $8,79 BTW = $146,10 Totaal

Amazon had een paar namaakproducten voor veel goedkoper, maar ik kon die trigger niet overhalen.

Ik zal proberen te onthouden om terug te komen na de installatie met een update. Ik koos voor levering over de grond 2-6 werkdagen.

Bewerken:
Trouwens, ik begon bij de relais in de zekeringkast in de motorruimte. - Er zijn 3 van exact dezelfde relais. Ik heb er 2 van verwisseld om te zien of er iets veranderde in het gedrag van de auto. Niets - dus ik heb dat als factor uitgesloten.
Dan zijn er de "stud" zekeringen (of mega zekeringen zoals hierboven vermeld). Die zagen er goed uit - en nogmaals, er zijn er verschillende (minstens 2) 50 ampère zekeringen. Weer een wissel, opnieuw veranderde het het gedrag van de auto niet - opnieuw uitgesloten.
Ik heb overwogen dat het de thermostaat zou kunnen zijn, maar de ventilatoren gaan niet aan - iets wat ik de afgelopen maand of zo had opgemerkt, zou gebeuren door alleen al mijn portier aan de bestuurderskant te openen. Heeft hij dat altijd gedaan? - Dat vertelt me dus dat het waarschijnlijk elektrisch is, niet direct gerelateerd aan de thermostaat. Ik ben niet tegen een nieuwe thermostaat, aangezien ik de fabrieks-thermostaat nog heb. Ik woon in AZ, dus ik heb overwogen om een thermostaat met een lagere temperatuur te plaatsen. Mishimoto maakt "deze" voor $74,95 momenteel "in de aanbieding".
Ook overweeg ik Mishimoto's performance radiator - momenteel "in de aanbieding" voor $573,95. MMRAD-FOST-13
Mountune maakt ook een goed uitziende performance radiator voor $549,00. MP2546-12020-AA1

#15 ·
Heb je een DMM gebruikt om je spanningen te controleren?

• Like
Reactions: beretta96
#16 ·
Wat heb je ontdekt? Ik ben bezig met het vervangen van een 50 ampère mega zekering die was doorgebrand. Goed relais en zekeringen. OEM ventilator/koelventilator module vervangen. Nog steeds geen ventilator voor koeling of bij het aanzetten van de airco. Stroom en aarde naar de ventilator control module en stroom van de module naar de ventilator. Maar geen aarde tussen module en ventilator.